بازدید: 1687 بازدید
روش های کاهش اضطراب و افسردگی
روش های کاهش اضطراب و افسردگی

«عقل سالم در بدن سالم»؛ عبارتی آشناست که اغلب ما از کودکی آن را شنیده‌ایم و تحقیقات نیز از درستی آن حکایت دارند. به‌همین‌دلیل اگر افسردگی یا اضطراب دارید، ورزش‌کردن می‌تواند در کاهش علائم‌تان بسیار مؤثر باشد. بن مایکلیس، روان‌شناس و نویسنده‌، می‌گوید: «برخی باورها درمورد ‌بی‌ارتباطی سلامت ذهن و جسم غلط است. بدن همان ذهن است و ذهن همان بدن. وقتی که شما به سلامت جسم‌تان کمک کنید، درواقع به سلامت کل وجودتان کمک کرده‌اید. البته در صورت بروز مشکلات روانی قطعا باید با پزشک‌ درباره‌ی روش‌های درمان‌ مشورت کنید. اما این موضوع به‌معنای بی‌توجهی به ورزش نیست». تحقیقات نشان داده‌اند که ۳ ورزش زیر بیشترین تأثیر را در کاهش علائم افسردگی یا اضطراب دارند. با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا بدانید کدام ورزش‌ها به کاهش اضطراب کمک می‌کنند؟‌

 

در اینجا ما برای شما پیشنهاداتی داریم که با اجرای این روش ها شما میتوانید در جهت کاهش اضطراب ها و افسردگی های خود اقدام کنید. همچنین در ادامه هر کدام را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. این موارد شامل :

  1. دویدن
  2. پیاده روی در جنگل
  3. یوگا

حال با هم این ۳ روش را بررسی میکنیم :

 

۱ – دویدن

دویدن یکی از بهترین ورزش‌ها برای سلامتی است. دویدن به کالری‌سوزی، کاهش اشتها و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. براساس مطالعه‌ی صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۴ تنها ۵ دقیقه دویدن در روز موجب افزایش طول عمر می‌شود.

مایکلیس می‌گوید: «دویدن به روش‌های مختلف به بهبود حال روحی کمک می‌کند. سروتونین و نوراپی‌نفرین ۲ پیام‌رسان عصبی‌اند که در ایجاد احساس خوب نقش دارند. سطح این دو در حین دویدن و پس از آن افزایش می‌یابد. علاوه‌براین حرکات تکراری بدن که در دویدن اتفاق می‌افتند، اثری شبیه به مدیتیشن بر مغز دارند.»

دویدن در افراد مبتلا به افسردگی تأثیرات روانی چشمگیرتری دارد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله‌ی روان‌پزشکی و علوم اعصاب چاپ شد، محققان شواهدی یافته‌اند که ورزش‌کردن می‌تواند تأثیری شبیه به داروهای ضدافسردگی داشته باشد. ورزش با کمک به رشد نورون‌های تازه در مغز، می‌تواند به بهبود اختلالِ افسردگیِ حاد کمک کند.

همچنین مایکلیس ادامه می‌دهد: «دویدن کمک می‌کند تا شب‌ها راحت‌تر بخوابید. خواب راحت و کافی با تقویت حافظه، کاهش سطح استرس و محافظت در برابر افسردگی به سلامت روانی کمک می‌کند».

 

۲ – پیاده روی در جنگل

بد نیست برای برخورداری حداکثری از مزایای ورزش گاهی‌اوقات به جنگل بروید. مایکلیس می‌گوید: «طبیعت به آرامش‌ ذهن کمک می‌کند. براساس شواهد موجود حضور در دل طبیعت، گیاهان، درختان (به‌خصوص درختان درحال پوسیدگی) می‌تواند موجب کاهش اضطراب شود، زیرا این درختان برای به‌تأخیر انداختن پوسیدگی‌ ترکیبات شیمیایی‌ای تولید می‌کنند که می‌توانند بر ما نیز تأثیر مثبت بگذارند».

براساس مطالعه‌ای منتشرشده در سال ۲۰۰۹، محققان ژاپنی شرکت‌کنندگان را به دو منطقه‌ی شهری و جنگلی فرستادند. آنها مشاهده کردند سطح هورمون استرس کسانی‌ که روزانه ۲۰ دقیقه در جنگل پیاده‌روی می‌کردند، کمتر از کسانی بوده که در منطقه‌‌ی شهری حضور داشته‌اند.

مطالعات تازه‌تر نیز نشان می‌دهد رفتن به دل طبیعت راهی مناسب برای افزایش سلامت روانی است. به‌عنوان مثال براساس مطالعه‌ای که در تابستان گذشته به چاپ رسید، افراد جوانی که به یک پیاده‌روی ۵۰ دقیقه‌ای در طبیعت می‌روند، کمتر احساس اضطراب می‌کنند و حافظه‌شان تقویت می‌شود.

 

 

۳ – یوگا

در مطالعه‌ی مختصر و جزئی‌ای که در سال ۲۰۰۷ در یک مجله‌ی پزشکی منتشر شد، میزان افسردگی، خشم، اضطراب و اختلالات عصبی همه‌ی شرکت‌کنندگان که به کلاس‌های یوگا رفته بودند، کاهش یافت. این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رساند که یوگا یک درمان مکمل مناسب برای درمان افسردگی است.

در سال ۲۰۱۲ گروه دیگری از محققان، بر روی مطالعات انجام‌گرفته درمورد تأثیر یوگا بر سطح استرس و اضطراب بررسی‌ای انجام دادند. در ۲۵ مورد از ۳۵ مطالعه‌ی انجام‌گرفته علائم استرس و اضطراب افراد پس از حضور در کلاس‌های یوگا کاهش چشمگیری داشت.

مایکلیس می‌گوید: «یوگا علاوه‌بر افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات، تمرکز ویژه‌ای بر تنفس دارد که به آرامش ذهن کمک می‌کند».

متخصصان بر این باورند که تکیه‌ی یوگا بر نفس‌کشیدن تأثیر ویژه‌ای بر سلامت ذهن دارد، زیرا تنفس عمیق اضطراب را دور می‌کند. مایکلیس توصیه می‌کند برای برخورداری از مزایای تنفس عمیق در کلاس‌های یوگا از ترفند آرامشی که دکتر اندرو ویل آن را ابداع کرده، استفاده کنید. این روش، تکنیک تنفس ۸-۷-۴ نام دارد.

 

منبع : chetor