بازدید: 1721 بازدید
کتاب شوادان معماری پایدار در شهر دزفول
کتاب شوادان معماری پایدار در شهر دزفول

کتاب پیش روی شما عزیزان، کتاب شوادان ، معماری پایدار شهر دزفول میباشد که توسط محمد مهدی صفایی نوشته شده است …

 

کتاب شوادان معماری پایدار در شهر دزفول

معماران ایرانی در مناطق مختلف اقلیم گرم و خشک و نیمه مرطوب ایران با هدف سازگاری با طبیعت و اقلیم هر منطقه ابتکارات فراوانی داشته‌اند. بادگیرها، آب انبارها نمونه‌ای از این نوع هستند. بسیاری از این معماری ها خود ایستا، با ورود به عمق زمین شکل گرفته‌اند. شوادان یکی از فضاهای زیرزمینی خاص شهرهای دزفول و شوشتر در جنوب غربی ایران با کاربری و ویژگی‌های خاص است.

 

این مقاله به توصیف ویژگی‌های این و فضا یه زندگی زیرزمینی و نحوه تطابق آن با اقلیم
گرم و مرطوب شهر دزفول در گذشته می پردازد همچنین در این نوشتار چگونگی الگوپذیری
از شوادان در ساخت بناها های جدید مدنظر است …

 

تحقیق درباره شوادان های شهر دزفول

معماران بومی هر منطقه از کره زمین در پی ایجاد شرایط آسایش و زندگی بهتر تدابیر متعدد اندیشیده‌اند. اگرچه هماهنگ شدن با طبیعت بیرحم کار بسیار مشکلی بوده است. ولی هر کجا که امکان وجود داشته از آن بهره گرفته شده و استفاده شده است. چینی‌ها از هزاران سال قبل از میلاد مسیح یخ را انبار می کردند، یونانیها و رومیان باستان شراب خود را در چاله هایی که برف پوشیده شده بود خنک می کردند.

در بررسی معماری پایدار ایران شواهد متعددی از نبوغ و خلاقیت معماران ایرانی به چشم می خورد که در این میان شوادان که خاص شهرهای دزفول و شوشتر در جنوب غربی ایران است با شرایط خاصی اقلیم گرم و مرطوب شهر دزفول و همجواری با رودخانه دز و برخورداری از آب روان و خنک رودخانه و بالا بودن سطح شهر نسبت به رودخانه عوامل شکل‌گیری شوادان در دزفول بوده است. به گونه‌ای که معماران دزفولی توانسته‌اند با بهره گیری از آب خنک رودخانه و دمای معتدل آن، شرایط مطلوب زندگی در دمای گرم بالای ۵۰ درجه را قبل از اختراع وسایل خنک کننده برقی امروزی به وجود بیاورند …

 

 

جهت دانلود این کتاب اینجا کلیک کنید

رمز فایل : www.dgknowledge.ir